Bude cesta ke komerčnímu využití dronů dlážděná haváriemi?
Na technologickém webu The Verge (http://bit.ly/1RuLXPI) se nedávno objevil popis zajímavého panelu konaného v Las Vegas, jehož se zúčastnili zástupci firem, které stojí v čele snah o co nejdřívější start komerčního využití dronů – Google a Amazon – spolu s představiteli Federální letecké správy FAA (který funguje jako americký regulátor v oblasti letectví a pod který spadá i problematika dronů) a NASA. Právě NASA funguje jako jakýsi prostředním mezi komerčním sektorem a FAA. Téma panelu bylo následující: „Co je skutečně třeba k ostrému startu doručovacího byznysu?“. Jedná se o zajímavý článek, který stojí za to si přečíst.
Současný stav je takový, že FAA stále trvá na přímém vizuálním kontaktu pilota s dronem, což samozřejmě znemožňuje jakékoliv reálný komerční využití. Jedná se svého druhu o paralelu s civilním letectvím. V moderních dopravních letadlech piloti přímo ovládají v některých případech letoun i méně než sedm minut z celé doby letu, jsou však připraveni kdykoliv převzít řízení, a právě to by FAA ráda i od pilotů dronů. Komerční sektor hodlá úřady přesvědčit spolehlivostí svých technických řešení a říká, že vše co firmy potřebují je šance od FAA.
Amazon zvolil cestu technologie „sense and avoid“, tj. cesty co nejdokonalejší komunikace mezi drony, které si vyměňují informace o poloze, letovém plánu a které vždy vědí co se kolem nich děje. Oproti tomu Google tvrdí, že vlastně není třeba vymýšlet nic moc nového – koneckonců i dopravní letadlo jsou dnes víceméně automatická. K bezpečnému provozu tedy podle tohoto giganta postačí předem definované trajektorie letu a pravidelné odesílání informací o poloze a trajektorii.
V tomto duchu se nesla debata,na jejímž konci ovšem zazněl hlas, který se možná více než kterýkoliv jiný přiblížil tomu, jak bude budoucnost komerčního využití dronů skutečné vypadat. Jim Williams, bývalý zaměstnanec FAA, řekl následující:
„Od prvních letů zde byly nehody. Když něco zkoušíte, učíte se z těchto nehod tak, že zkoušíte zajistit aby se ta nehoda neopakovala. Je skvělé mít nejlepší dopravní systém na světě, ale ten je založen na mnoha lidech, kteří museli zemřít aby se ten systém stal tak dobrým. Neučíte se tak, že se o něčem hádáte, učíte se tím, že to děláte…„
Nejnovější komentáře