(3) Stavba hexacopteru od A do Z

Toto je třetí díl seriálu o stavbě vlastního hexacopteru, první díl si můžete přečíst zde a druhý díl zde.

Část sedmá – Instalace osvětlení na ramenech

Před instalací motorů jsem se rozhodl nainstalovat osvětlení. Požil jsem standartní LED diodové pásky, které se dají koupit v každém elektru. Pro svůj případ jsem použil ještě zalité v čirém silikonu ( označení voděodolné ) a to z toho důvodu, aby se při transportu diody nepoškodily. Takto zalité jsou lépe chráněny. Ovládání osvětlení bude řešeno z vysílačky jedním kanálem a bude mít 3 stavy : Vypnuto – Osvětlení zadních ramen – Kompletní osvětlení. Vypínatelné osvětlení z toho důvodu, aby po instalaci kamery nebyla zbytečně „přisvěcována“ diodami. V tuto chvíli si někdo možná řekne, že na FPV copter je osvětlení zbytečné, ale pro mě ne. Přeci jen s copterem hodlám létat i neFPV a tam je docela vhodné vidět orientaci ve vzduchu. LED pásky jsem nalepil jak na spodek ramen, tak na vnitřní strany. Boční nalepení je vidět z přiložených fotek.

hexa_osvetleni

LED pásky nejsou lepeny přímo na duralová ramena, ale na ramenech je navlečena transparentní smršťovací bužírka a až na ni jsou nalepeny diodové pásky. Pro jistotu jsou ještě zafixovány stahovacími páskami. Přeci jen se při provozu zahřívají a mohly by se odlepit. A také na zakulaceném povrchu drží mnohem hůře než na rovném. A ta spodní smršťovací bužírka je jako ochrana před nechtěným zkratem, přeci jen člověk nikdy neví, co se stane. Na další fotce je vidět, jak LED pásky svítí.

hexa_osvetleni_tma

Pro odlišení polohy copteru jsem na přední ramena použil barvu bílou, na zadní barvu červenou. Barvy jsem si zvolil podle svého a nikde není psáno, že to takto musí být. Někdy jsem také použil na přední ramena zelené diody a na zadní červené. Někdo dokonce používá i modré diody, ale pro mě jsou modré diody ve vzduchu méně viditelné než jiné. Propojení ke spínačům ještě není doděláno, proto jsem zatím nechal vodiče delší a zkrátím je až při definitivním zapojení.

Část osmá – Instalace motorů

Pro pohon svého copteru jsem vybral po dlouhém rozmýšlení motory AXI 2217/20. Sehnal jsem je dokonce ve zvýhodněném balení a tak jsem se mohl pustit do práce. Bohužel proto, že tyto motory jsou v tomto setu, jsou již z výroby dodány s krátkými vodiči a taktéž s unašečem 8mm na vrtuli. Toto mi bohužel nevyhovovalo, proto jsem unašeče sundat a nechal si je odborně přesoustružit na průměr 6mm. Vodiče od motorů jsem nastavil vodiči se silikonovou izolací 1.5 mm2 a všechny spoje jsem překryl smršťovací bužírkou. Jelikož je izolace na vodičích poměrně náchylná k poškození, použil jsem opět smršťovací bužírku a ještě jednou jsem vodiče zakryl, tentokrát ve větší délce a to skoro až od motoru až dovnitř do ramene, kudy vodiče verou. Samozřejmě i na druhé straně, kde vodiče opouštějí rameno, nasadil jsem také bužírku, aby bylo vše důkladně chráněno. Jakmile jsem motory nainstaloval, stačilo již na konce vodičů napájet konektory Gold 3.5mm, vše zapojit a pustit se do testu směru otáčení motorů.

hexa_s_motory

Směr otáčení motorů je nesmírně důležitý, neboť je dáno, kam se který motor má otáčet a také, kde má být vrtule tažná a kde tlačná. Na vyzkoušení směrů otáčení je nespočet metod, ale já používám 3 základní :

  • hned při skládání pomocí servotesteru
  • aktivace desky a roztočení motorů
  • u ArduFlyera použít režim CLI a spustit motorvý test

V mém případu jsem první metodu nemohl použít, protože v době instalace reglů ješě nebyly motory k dispozici. Druhá metoda je již použitelná, ale poměrně nepohodlná, protože deska se automaticky deaktivuje po chvíli nečinnosti a tak se musí stále znovu aktivovat. Já jsem nakonec použil režim CLI ( Command Line Interpreter ) a v něm jsem aktivoval režim testu motorů. V tomto režimu je každý motor spuštěn na cca 1 vteřinu a poté opět vypnut. Takto jsou otestovány všechny motory a pokud se některý točí obráceně, staří jen na reglu prohodit libovolné 2 vodiče a bude se točit správně. Funkci testu motorů ukazuje následující video.

hexa_spojení_reglů

Já jsem si je označil barvami tak, abych prostřední vodič mohl nechat zapojený stále a v případě potřeby prohodil jen krajní vodiče.

 Část devátá – Instalace vrtulí a baterie

Stavba se již dostává do své poslední fáze a do letuschopnosti zbývá jen nainstalovat vrtule a baterii a může se letět! Vrtule jsem chtěl původně použít APC SF 11 x 4.7 a APC SFP 11 x 4.7, ale naskytla se mi možnost koupit za stejnou cenu vrtule uhlíkové RcTimer 11 x 4.7 a proto jsem je osadil. Dokonce i vnitřní průměr ve vrtulích odpovídal unašečům, takže jsem nemusel nic upravovat. Samozřejmě jsem všechny vrtule vyvážil, takže by neměl být žádný problém s vibracemi a podobnými „nešvary“. Jako další jsem nainstaloval držák baterie. Ten je uchycen pod základní deskou na 6-ti distančních sloupcích a je tvořen uhlíkovými deskami, mezi které se vkládá baterie. Názorně to je vidět na následujících fotografiích.

DSC_8442

DSC_8441

Po nainstalování vrtulí je již copter připraven na první let. Sice ještě neobsahuje kameru ani FPV vybavení, ale na první test je již připraven.

DSC_8440

Samozřejmě napájecí kabel ve výsledku nebude vyveden tak jak je nyní, ale zkrátím ho až bude jasné, jak bude usazena baterie a jak vyjde těžiště. Zatím pro testy stejně použiju jednu „horší“ baterii co mám a až bude vše odladěno, osadím baterii, která je plánovaná a to GensAce 4s 5500mAh.

Další díly seriálu :
 Článek převzat z  FPV Guru – web specializující se výhradně na FPV.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *