Amazon a Google na druhé straně barikády?
Neinformovanému člověku by se na první pohled mohlo zdát, že gigantické společnosti spojující budoucnost svého byznysu s provozem bezpilotních prostředků – jejich čelnými představiteli jsou pak právě internetoví giganti typu Amazon a Google – a obyčejní hobby uživatelé dronů, kteří chtějí létat pro radost a netradiční záběry z dovolených, jsou na jedné lodi. Rozvoj bezpilotního létání a jednotná pravidla pro provoz dronů jsou sice cíle, na kterých se obě skupiny v obecné rovině shodnou, při bližším pohledu je ale situace mezi oběma tábory všechno, jen ne idylická a spojenecká. Přední výrobce hobby dronů – firma DJI (producent velmi úspěšného Phantomu) – se ústy svého mluvčího Michaela Perryho do obou zmíněných firem ostře pustila. O co šlo? Jak jistě víte, je to právě problém s regulací, který brání firmám jako je Amazon a Google v zahájení komerčního využívání dronů především. Firmy si toho jsou vědomi a snaží se jednat s americkým regulačním orgánem (FAA) a implementaci nových pravidel poněkud popostrčit. Nové návrhy ze strany zmíněných firem se ale výrobcům jako je DJI nelíbí. Zatímco Amazon navrhuje vytvoření zóny pro vysokorychlostní drony s automatickou kontrolou ve výšce zhruba 60 – 120 m, Google by pro komerční drony rád vyhradil veškerý prostor pod 150-ti metry. V současné době jsou pravidla pro provoz hobby dronů odvozována od pravidel pro modely letadel – musí zůstat v hladině pod 150-ti metry, kde začíná řízený vzdušný prostor, držet se 5 mil od letiště a zůstat ve vizuálním kontaktu s operátorem. Je jasné, že oba návrhy jsou s tím, co je platné dnes v ostrém konfliktu. Návrh Amazonu výrazně zmenšuje hobby-pilotům životní prostor a návrh Google jim ho dokonce bere celý. Je teď na FAA, do jaké míry bude na nadšence a amatérské piloty pamatovat. Věřme, že regulátoři naleznou rozumný kompromis a na oblohu vtěsnají jak čekající armádu komerčních dronů, tak stále oblíbenější hobby drony.
Nejnovější komentáře