Samostatnost, to je oč tu běží.

Podíváme-li se na oblast využití dronů pro nejrůznější profesionální aplikace, zjistíme, že spektrum oborů, ve kterých mohou drony hrát významnou roli, se stále rozšiřuje – energetika, zemědělství, těžařský průmysl… atd. Pro tyto aplikace je však v mnoha případech potřeba, aby řízení dronu převzal člověk. Takové převzetí řízení ale může vést u nezkušených pilotů i k snadné a rychlé havárii. Je proto poptávka po nových semi-autonomních a autonomních systémech, které by umožnily bezpilotnímu stroji fungovat a pracovat i ve složitých prostředích. Tým vývojářů ze švýcarského federálního technologického institutu v Curychu právě jeden takový systém připravuje. Tým vyvinul prototyp hexakoptéry AscTec Firefly. Ten je schopen vytářet si vlastní 3-D mapu neznámého prostředí, pomocí které následně plánuje svojí trasu kolem všech překážek. Tuto schopnost mu umožňuje kamera o vysokém rozlišení ve spolupráci s ostatními senzory reportujícími data o rychlosti, orientaci atd. Prní let do neznámého prostředí musí probíhat tak, že je řízen člověkem. Během tohoto prvního letu si dron mapu vytvoří a následně už je v daném prostoru schopen samostatného pohybu.

Dron si vytváří vlastní 3D mapu, pomocí které se může pohybovat i v neznámém prostředí s vysokou mírou samostatnosti, zdroj: dronelife

Dron si vytváří vlastní 3D mapu, pomocí které se může pohybovat i v neznámém prostředí s vysokou mírou samostatnosti, zdroj: dronelife

Tento přístup je alternativní k tomu, o který se pokoušejí např. v japonské Fukušimě, kde jsou vyvíjeny drony pro inspekci prostor jaderné elektrárny. Ty používají pro dosažení autonomního pohybu v neznámém prostředí laserový systém sběru informací o okolním prostředí. Problémem těchto učenlivých dronů je potřeba nést řadu senzorů, které zvyšují hmotnost stroje. To v případě švýcarského dronu zkracuje operační dobu autonomní hexakoptéry o polovinu z 15-ti minut na pouhých 7. Nové baterie s vyšší kapacitou by byly ovšem velmi vítanou pomocí pro celé odvětví bezpilotních strojů. Další krok, na kterém tým pracuje je zahrnutí mobilních překážek např. v podobě pohybujících se lidí.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *