Ve Spojených státech začíná přituhovat

Může se zdát, že se možná až příliš věnujeme v článcích dění ve Spojených státech, má to ale svůj důvod. Díky své technologické vyspělosti, velkému množství peněz i přirozené ochotě amerických investorů riskovat a touze vyhledávat nové investiční příležitosti jsou právě Spojené státy (opět) na špici vývoje jak z hlediska technologií samotných, tak i z hlediska potýkání se s problémy, které se zaváděním nových technologií vždy vyvstávají. Dalo by se říct, že USA jsou pro ostatní země laboratoří, ve které mohou sledovat dopady toho či onoho rozhodnutí a podle toho se pak budou moci zařídit. Tím hlavním problémem k řešení je regulace, která byla i na tomto webu již několikrát diskutována. Protože však není týdne kdy by se ve Spojených státech v tomto ohledu neudálo něco nového, bude nás tato problematika provázet i nadále.

V sobotu vetoval kalifornský guvernér Jerry Brown hned tři nové zákony týkající se dronů. Prvním vetovaným zákonem byl zákaz létání nad místy mimořádných událostí jako jsou lesní požáry atd. Zákon počítal s tvrdým postihem v podobě až šesti měsíčního vězení či pokuty 5 tisíc dolarů v případě jeho porušení plus náhradu veškeré škody v souvislosti s tímto porušením vzniklé. Dalším vetovaným zákonem byl zákaz létání bezpilotních prostředků nad školkami a základními školami. Třetím odmítnutým zákonem byl potom zákaz létání nad věznicemi. Důvodem, pro který guvernér Brown zákony vetoval, je podle něj fakt, že všechny tyto aktivity lze trestat již dle stávajících zákonů a není tedy třeba zavádět nové trestné činy, neboť by duplikovali ty stávající z čehož by plynulo více problémů než užitku. Jestli je to pravda nebo ne, našinec těžko posoudí a po pravdě to pro nás není až tak důležité. Zajímavé je to spíše jako ukázka toho, jak nové technologie pronikají do všech aspektů fungování společnosti, včetně zákonů.

Dalším regulačním zásahem je vytvoření dočasné „no-drone“ zóny v okruhu pěti námořních mil okolo letiště v San Franciscu, kde se bude konat známá letecká show „Fleet week“. Celé vyjádření policie v San Franciscu zní následovně:

„Fleet week“ je „no-drone“ zóna. K zajištění bezpečnosti účastníků a návštěvníků letecké show, je dočasné omezení leteckého provozu známé jako bezletová zóna vytvořené v okruhu pěti námořních mil okolo středového bodu letecké show od země do výšky 15 000 stop v době od … do … Pokuta do výše 10 000 dolarů může být udělena federální vládou tomu, kdo v uvedené době naruší bezletovou zónu letem letadla nebo prostřednictvím dronu.

Tento požadavek je vcelku logický a není na něm v zásadě nic zvláštního. Jde spíš o to, že drony se stávají veličinou, se kterou zkrátka úřady musí počítat a zahrnout je do svých úvah.

Tímto způsobem varují úřady před létáním nad oblastmi mimořádných událostí. Zdroj: Washington Post

Tímto způsobem varují úřady před létáním nad oblastmi mimořádných událostí. Zdroj: Washington Post

Nakonec jsme si potom nechali pokutu řádově vyšší a také skutečně udělenou. Americký letecký regulátor FAA udělil vysokou pokutu 1.9 milionu dolarů firmě SkyPan z Chicaga, která nabízela svým zákazníkům pořizování vysoce kvalitních leteckých záběrů a panoramatických fotografií. Podle FAA provedli operátoři firmy mezi březnem 2012 a prosincem 2014 celkem 65 neautorizovaných letů s drony nad různými lokacemi v New Yorku a Chicagu. Pochybení, kterých se firma dopustila bylo mnoho. Podle FAA neměla především firma pro takovéto lety vůbec autorizaci (výjimku 333, která znamená de-facto povolení ke komerčnímu provozu, obdržel SkyPan totiž až v roce 2015).  Operované drony navíc neměly potřebné vybavení – obousměrný přenos radiového signálu, monitoring výšky… Zkrátka a dobře, se zaváděním pevných pravidel pro drony to FAA myslí vážně. Drony už nejsou brány jako hračky nebo výstřednost, počítá se s nimi. Sledujme tedy jak se se související legislativou vypořádají v USA, zanedlouho budeme stejné problémy pravděpodobně řešit i u nás.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *